W Polsce cały czas przybywa inwestycji drogowych. Aby mogły się one jednak odbywać, potrzeba wykonawców, którzy zrealizują postawione przed nimi zadania. GDDKiA przedstawiła raport, który ukazuje, jakie firmy budują najwięcej. Dwie z nich to niekwestionowani liderzy.
W tym momencie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje 102 zadania z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku o łącznej długości ponad 1428 kilometrów, a także 21 zadań z
programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 o długości około 171 km. Łączna wartość tych inwestycji to 64,4 miliarda złotych. Które firmy natomiast mają największy wkład w tworzenie nowych dróg w Polsce?
Budimex liderem
GDDKiA w swoich wykresach przedstawiła wyniki z uwzględnieniem trzech wartości – liczbę odcinków realizacyjnych, długość odcinków realizacyjnych oraz wartość podpisanych umów. W każdej z nich liderem okazał się Budimex.
Firma realizuje obecnie 25 kontraktów o łącznej wartości 287,5 km i wartości ponad 11 mld zł. Wśród nich można wymienić chociażby pięć odcinków drogi ekspresowej S10, dwa odcinki S7 czy też siedem inwestycji z programu budowy 100 obwodnic – Suchowola, Sztabin, Szczecinek, Szwecja, Rusinów, Lipsk, II etap obwodnicy Sanoka.
Budimex ponadto jest partnerem firmy Gülermak w konsorcjum realizującym odcinek S19 między Jawornikiem i Lutczą na Podkarpaciu.
Mirbud drugi w Polsce
Budimex w każdej z kategorii ma za plecami natomiast Grupę Mirbud, która obecnie realizuje 17 odcinków o łącznej długości 270 kilometrów i wartości blisko 9,6 mld zł.
Mirbud zajmuje się m.in. budową czerech odcinków drogi ekspresowej S11, dwóch odcinków S1 i trzech odcinków S10.
Dalej w poszczególnych rankingach pozycje poszczególnych firm się różnią w zależności od parametrów. Pod względem długości realizowanych zadań i wartości umów, trzeci jest Intercor, który realizuje 162,5 km dróg o wartości 7,14 mld zł. Ostatnie miejsce na podium pod względem liczby realizowanych prac przypada natomiast firmie Strabag, która jest w trakcie budowy 14 zadań.
W najbliższym czasie liczby te mogą jednak ulec zmianie, bo na etapie przetargu znajduje się 37 zadań o łącznej długości 353,7 km. W przygotowaniu są również kolejne zadania o łącznej długości ponad trzech tysięcy km.